SARS-CoV-2 PANDEMİSİ SIRASINDA PNÖMONİ RİSKİNİ ARTIRABİLEN İLAÇLAR

SARS-CoV-2 PANDEMİSİ SIRASINDA PNÖMONİ RİSKİNİ ARTIRABİLEN İLAÇLAR

Joan-Ramon Laporte, M.D.
Emeritus Professor of Clinical Pharmacology, Department of Pharmacology, Therapeutics and Toxicology
Universitat Autònoma de Barcelona.
Fundació Institut Català de Farmacologia. WHO Collaborating Centre for Research and Training in Pharmacoepidemiology.

David Healy MD FRCPsych
Professor Dept of Family Medicine
McMaster University
Hamilton, Canada

SARS-CoV-2 ile mevcut pandemi durumunda, pnömoni veya pnömonit ve ilgili risk faktörlerinden mümkün olduğunca kaçınmak zorunludur. Yaygın olarak kullanılan çeşitli ilaçların tüketimi pnömoni riskini ve komplikasyonlarını arttırır.

İlaçlar, bağışıklığı ve diğer koruyucu mekanizmaları (örn., İmmünosüpresif ajanlar, antipsikotik ajanlar, bazı opioid analjezikler, proton pompa inhibitörleri) azaltarak, pulmoner ventilasyona baskı yaparak aspirasyon riskini artırarak pnömoni veya pnömonit riskini artırabilir. ve atelektazi oluşumunun (örn., opioid analjezikler, antikolinerjik ilaçlar, psikotropik ajanlar) veya bu mekanizmaların bir kombinasyonuyla desteklenmesi.

Bazı ilaçlara maruz kalma ile enfeksiyon veya zatürree arasındaki ilişkinin halk sağlığı üzerindeki etkisi, ilgili ilacın kullanım yaygınlığına, nispi riskin büyüklüğüne ve durumun başlangıçtaki insidansına (yani enfeksiyon, pnömoni) bağlıdır.

Zatürree riskini artıran ilaçlar

Antipsikotik ilaçlar (AP'ler)

Antipsikotik ajanlar (aripiprazol, olanzapin, ketiapin, risperidon, haloperidol, diğerleri arasında) pnömoni için 1,7 ila 3 kat hastaneye yatış riski ile ilişkilidir, ve pnömoni nedeniyle mortaliteyi artırır.. .

Antikolinerjik ilaçlar

Antikolinerjik ilaçların tüketimi pnömoni riskini 1,6 ila 2,5 kat artırır.

Farklı terapötik grupların çeşitli ilaçları antikolinerjik etkiler sergiler: H1 antihistaminler (örn., Klorfenamin, difenhidramin, hidroksizin), antidepresanlar (örn., Amitriptin, klomipramin, doksepin, imipramin, paroksetin), idrar antispazmodikleri (örn., Oksibroidin, flavibotin, flavotin, flavatin) antispazmodikler (örn., disiklomin), vertigo ilaçları (örn. meclizin, prometazin), antipsikotikler (özellikle klorpromazin, klozapin, olanzapin ve ketiapin), antiparkinson ilaçları (örn. amantadin, biperiden, triheksifenidil), opio analjezik ilaçlar , okskarbazepin) ve diğerleri.

Opioid analjezikler

Opioid analjezikler, ortaya çıkan pulmoner hipoventilasyon ile solunum depresyonuna neden olur; bazılarının (kodein, morfin, fentanil ve metadon) ayrıca immünsüpresif etkileri vardır. Pnömoni ve solunum mortalitesi riskini% 40 ila% 75 oranında arttırırlar.

2018'de ABD'de yaklaşık 50 milyon kişi (ABD yetişkinlerinin% 15'i, 65 yaşından

Hipnotikler ve yatıştırıcılar

Birçok çalışma , özellikle diğer CNS depresanları (örn., Opioidler, gabapentinoidler) ile birlikte alındığında, hipnotik ve yatıştırıcı tüketen kişilerde pnömoni riskinde % 20 ila% 54 artış göstermiştir .

Antidepresanlar

130.000'den fazla hastada yapılan bir kohort çalışmasında, SSRI antidepresanlarına maruz kalan kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH) olan yaşlı yetişkinlerde solunumla ilgili morbidite riskinde% 15'lik bir artış ve mortalitede% 26'lık bir artış görülmüştür.

Gabapentin ve pregabalin

Aralık 2019'da FDA, özellikle opioid analjezikler, hipnotikler ve yatıştırıcılar, antidepresanlar ve antihistaminikler ile birlikte tüketildiklerinde, gabapentinoidlerle ilişkili pnömoni ve ciddi solunum yetmezliği ve ölüm riski konusunda uyarıda bulundu.  2017'de EMA, gabapentin için SPC'yi, 1000 hastanın 1'inden fazlasını etkileyebilecek ciddi solunum depresyonu uyarılarını içerecek şekilde değiştirmiştir.

Proton pompa inhibitörleri (PPI'lar, omeprazol ve analogları)

Mide asiditesinin azaltılması ve bu ilaçların neden olduğu mide ve bağırsak bakteri kolonizasyonundaki artış da pnömoni riskini artırabilir. Gözlemsel çalışmaların iki meta-analizi% 34 ila% 50 artış göstermiştir.  Daha yeni çalışmalar bu risk büyüklüğünü doğrulamıştır.  r.

Kanser kemoterapötik ve immünsüpresif ajanlar

Bu ilaçları kullanan hastalar viral ve viral olmayan enfeksiyonlara daha duyarlıdır ve genellikle tedaviyi terk etmemelidir.  Ölümcül kanser hastalarında, ölümden birkaç ay önce palyatif kemoterapi Bir COVID-19 pandemisinin ortasında hastalar, bakıcılar ve onkologlar palyatif kemoterapiyi planlama ve sürdürme konusunda kendileri ve başkaları için potansiyel riskler hakkında daha fazla farkındalığa sahip olmalıdır.

Birçok hasta ayrıca sedef hastalığı, enflamatuar bağırsak hastalığı veya hafif ve orta şiddette romatizmal artrit gibi enflamatuar kronik durumlar için immünosüpresif ajanlar alır, ancak bu ilaçlar sadece birinci basamak tedavilere cevap vermeyen şiddetli hastalığı olan hastalar için endikedir. Bu hastaların çoğu tedavilerini bir süreliğine durdurma veya duraklatma ve klinik durumlarını izleme avantajlarından yararlanabilir.

Hem sistemik, inhale hem de bazen topikal olan veya göz damlası ile verilen kortikosteroidlerin immünosüpresif etkileri vardır ve astımlı hastalarda ve KOAH hastalarında pnömoni riskini artırır.

Ateş için ibuprofen veya parasetamol?

Steroid olmayan antienflamatuar ilaçların (NSAID'ler) etkileri göz önüne alındığında, ateş parasetamol yerine bir NSAID ile tedavi edilirse, pnömoninin solunum, septik ve kardiyovasküler komplikasyonlarının daha sık ve şiddetli olması biyolojik olarak akla yatkındır. NSAID'lerle ilişkili üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu insidansında artış, randomize klinik çalışmalarda ve çeşitli gözlemsel çalışmalarda ve birkaç NSAID'nin ürün özelliklerinin (SPC) özeti hakkında uyarmaktadır.. Yüksek doz aspirinin gelişigüzel kullanımının 1918 influenza pandemisinin mortalitesine katkıda bulunduğu ortaya konmuştur. .

Sonuçlar

Antipsikotikler ve antidepresanlar, opioid analjezikler, antikolinerjik ilaçlar, gabapentinoidler, proton pompası inhibitörleri ve inhale kortikosteroidler gibi yaygın olarak kullanılan birçok ilaç pnömoni riskini 1,2 ila 2,7 kat artırabilir.

Yaşlı hastalar özellikle bu ilaçlardan bir veya daha fazlasını alacaktır. Bu tedaviler genellikle etkisizdir ve gereksiz yere uzun süreler, yanlış dozlarda veya onaylanmamış endikasyonlar için verilir.

Mevcut pandemi durumunda, gereksiz ve zararlı tedaviler gözden geçirilmeli ve sonunda durdurulmalıdır.

• Psikotrop ilaçları (özellikle antipsikotikler), antikolinerjik ilaçları ve opioid analjezikleri gözden geçirmek ve uygun durumlarda acil hale getirmek ve etkileri izlemek acildir.
  • Huzurevlerinde yaşayanların ilaç yükünü gözden geçirmek özellikle önemlidir.
  • Mevcut COVID-19 pandemi sırasında, sadece pnömoni ve komplikasyon riskini değil, aynı zamanda sıklıkla hastaneye yatışa (örneğin kırıklar) neden olan diğer olumsuz etkileri azaltmak için tüm ilaçlar eleştirel olarak gözden geçirilmeli ve mümkünse belirtilmelidir.
  • İlaclara maruz kalma ile pnömoni riski ve komplikasyonları arasındaki ilişki üzerine klinik çalışmaların ve gözlemsel çalışmaların ayrıntılı sistematik incelemelerine acilen ihtiyacımız var.
  • Ayrıca, sağlık profesyonellerinin pandemi durumuna göre ilaç yüklerini ayarlamada desteklenmesi ve pnömoni ve pnömoni nedeniyle ölüm risk faktörlerinin gözlemsel araştırmasında uluslararası işbirliğinin geliştirilmesi için işbirliğine dayalı bir çaba oluşturmamız gerekmektedir.